Een zomershotje participatie: ga het nieuwe seizoen in met nieuwe kennis, contacten en inspiratie.
In de laatste week van augustus organiseert Stichting Alexander een Summer School van vijf workshops. Deze workshops zijn er om professionals uit het jeugdveld kennis te laten maken met onze methoden voor participatief jeugdonderzoek. Ben je jeugdonderzoeker, leraar, docent, jongerenwerker, jeugdhulpverlener of beleidsmaker? Werk je met of voor kinderen of jongeren? Bekijk dan de workshops.
Elke workshop heeft een andere focus, maar de kern van alle workshops is het versterken van participatie van jeugd in onderzoek, beleid en/of praktijk. We zetten participatieve methoden in om samen na te denken en uit te wisselen. Je leert dus ook van de ervaringen van andere deelnemers met vergelijkbare interesses.
Elke workshop combineert:
- kennis: theorie en concepten
- houding: bejegening, ambitie, wens
- tools: hoe geef je het concreet vorm
Er wordt een online omgeving in Miro gemaakt, zodat deelnemers elkaar kunnen blijven inspireren met bronnen, tips, lessen, inspiratie, ervaringen en actieplannen.
De workshops zijn los van elkaar te volgen, maar je kan er ook meerdere doen. Heb je interesse in een in company workshop? Neem dan even contact met ons op.
Workshops
1. Cliënteninspectie jeugdhulp
Met: Tarik Pehlivan en Margriet van Wetering-Wiersma
Datum: maandag 22 augustus
Deze workshop gaat over de methode Cliëntinspectie jeugdhulp. Deze methode is geschikt voor jeugdhulporganisaties die cliënten actief willen betrekken bij goede jeugdhulp. Tijdens een Cliëntinspectie Jeugdhulp doen cliënten zelf onderzoek onder andere cliënten in de jeugdhulp naar de kwaliteit en resultaten van de hulp. Ook kijken ze naar mogelijkheden voor verbetering. Leidraad in de workshop is het handboek Cliëntinspectie Jeugdhulp, dat Stichting Alexander op basis van jarenlange ervaring met de methode heeft gepubliceerd. Ook interessant voor gemeenten die op zoek zijn naar een methode om samen met cliënten en jeugdhulporganisaties kwaliteit in kaart te krijgen en verbeteren.
Doelgroep: professionals werkzaam in de jeugdhulp (zoals kwaliteitszorgmedewerkers), actie-onderzoekers, beleidsmakers bij instellingen en gemeente
2. Kinderonderzoeksgroep
Met: Margriet van Wetering-Wiersma en Tynke Hof
Datum: dinsdag 23 augustus
Elena (11 jaar): “Ik zou het vooral doen omdat het interessant is en je leert er veel van. Je mag zelf een onderwerp kiezen waar je het over wil hebben, maar het moet wel over een kinderrecht gaan”.
Deze workshop gaat over de Kinderonderzoeksgroep. De Kinderonderzoeksgroep is een praktische afgebakende methode waarin kinderen (9-12 jaar) zelf onderzoek doen naar een kinderrecht dat zij zelf uitkiezen. De Kinderonderzoeksgroep maakt gebruik van een onderzoeksladder die de kinderen in 10 sessies doorlopen. Aan bod komt: leren over kinderrechten, onderzoeksvraag bedenken, onderzoekje opzetten en uitvoeren en onderzoeksvraag beantwoorden. Aan het einde van het project presenteren de kinderonderzoekers hun onderzoeken voor een publiek van familie, vrienden, directeuren en de wethouder. Binnen de Kinderonderzoeksgroep is veel ruimte voor eigen initiatief en creativiteit.
Doelgroep: iedereen die rechtstreeks met kinderen (9-12 jaar) werkt in het onderwijs of bij voorzieningen in een buurt (juffen en meesters, kinderwerkers, jongerenwerkers)
3. Participatief jeugdonderzoek – de basis
Met Geeske Strating en Laura Redeker
Datum: woensdag 24 augustus
Deze workshop gaat over het actief betrekken van jeugd bij onderzoek. We zien jongeren niet alleen als respondent, maar als belangrijke speler in alle fasen van onderzoek. Met participatief jeugdonderzoek draag je bij aan educatie, kennis en invloed van jeugd. En het sluit aan bij de rechten van het kind. Waarom is dat belangrijk? Wat levert het op? Welke voorbeelden zijn er? Hoe geef je dat vorm in je eigen onderzoekspraktijk? Deze workshop legt de basis.
Doelgroep: jeugdonderzoekers (zowel praktijkgericht als wetenschappelijk), jeugdprofessionals die participatief jeugdonderzoek willen inzetten.
4. Participatief monitoren en evalueren van Maatschappelijke Diensttijd
Met: Geeske Strating en Laura Redeker
Datum: donderdag 25 augustus
Deze workshop gaat over het participatief monitoren en evalueren van Maatschappelijke Diensttijd projecten (MDT). Jonge deelnemers aan MDT geven zelf vorm aan de monitor en evaluatie. Daarmee krijgt een organisatie relevante informatie vanuit het perspectief van de deelnemers. De jongeren geven op basis van de monitor adviezen en gaan in gesprek met jongerencoaches, begeleiders, projectleiders, etc. Stichting Alexander heeft hier de afgelopen jaren veel ervaring mee opgedaan en deelt deze kennis graag.
Met participatieve monitoring en evaluatie krijgt een organisatie inzicht in de ervaringen en opbrengst van deelnemers en in hoeverre de doelstellingen worden gehaald. Dit is de basis voor een actie-leercyclus, zodat geleerd kan worden van de inzichten en waar nodig bijgesteld kan worden.
Tijdens de workshop presenteren we onze aanpak, en gaan we in op kansen, risico’s en goede voorbeelden. Ook hebben we aandacht voor de combinatie met de verplichte vragenlijsten.
Doelgroep: jongerencoaches, begeleiders, projectleiders en -uitvoerders van MDT-projecten.
5. Jongeren Onderzoeks en AdviesTeam
Met: Tarik Pehlivan en Mamtaz Yusuf
Datum: vrijdag 26 augustus
Deze workshop gaat over de methode Jongeren Onderzoeks- en Advies Team (JOAT). Dit is een vorm van peer-research waarin jongeren zelf onderzoek doen naar een onderwerp dat belangrijk voor ze is, bijvoorbeeld naar de diensten van een organisatie, het vrijetijdsaanbod in een wijk of het leer- en leefklimaat op een school. Het is een activerende methode, die bijdraagt aan empowerment en dialoog. Tijdens de workshop krijg je informatie over het doel en de werkwijze van een JOAT, lopen we alle stappen door en ga je oefenen met een aantal werkvormen. Je krijgt praktische handvatten voor hoe je zelf een JOAT kan opzetten en begeleiden.
Doelgroep: professionals die rechtstreeks met jongeren werken, zoals jongerenwerkers, jeugdhulpverleners, MDT professionals, docenten, etc. Ook interessant voor gemeentelijke beleidsmedewerkers die jeugdparticipatie willen versterken.
Praktische informatie
- Data: 22 t/m 26 augustus
- Tijd: 13.30 – 17.30
- Locatie: Herenmarkt 93 c, 1013 EC, Amsterdam
- Aantal deelnemers: 6 tot 8
- Kosten: €250,- per persoon per workshop
Heb je vragen? Neem dan contact op met Ivet Pieper (pieper@st-alexander.nl) of Geeske Strating (strating@st-alexander.nl).