Elk jaar voeren we zo’n 40 projecten uit, van klein tot groot. Sinds 1993 zijn dat er meer dan 1000, in alle jeugddomeinen, in alle hoeken van Nederland, en soms daarbuiten. Hieronder vind je een selectie, het zijn enkele treffende voorbeelden van (participatief) onderzoek, trainen/coaching van professionals, het begeleiden van (participatie)processen of een combinatie hiervan. Heb je vragen hierover of zoek je andere voorbeelden, neem gerust contact met ons op.
Informatie en steun bij passend onderwijs
Aan welke informatie en steun hebben leerlingen eigenlijk behoefte als zij te maken krijgen met passend onderwijs? Om een steun- en informatiepunt te kunnen ontwikkelen dat aansluit op wat leerlingen zelf willen en nodig hebben doet Stichting Alexander onderzoek naar […]
Lees meerToolkit inclusieve jongerenparticipatie
Het gesprek over inclusie, diversiteit en gelijkwaardigheid is volop gaande in de media, bij organisaties en onder jongeren. Maar waar hebben we het dan over, en hoe verhoudt zich dat tot participatie? In opdracht van het European Year of Youth […]
Lees meerKunstonderwijs maak je samen
Kunstonderwijs is een rijke oefenplaats om eigen verlangens te verkennen en te onderzoeken hoe daar mee om te gaan. Door leerlingen verantwoordelijkheid te geven voor de totstandkoming van onderwijs, inclusief de daarbij behorende keuzes, versterken we deze oefenplaats. In opdracht […]
Lees meerJongerenparticipatie in klimaatbeleid
Hoe staat het ervoor met invloed en inspraak van jongeren in het klimaatbeleid in Nederland? Deze vraag wordt op dit moment onderzocht door Stichting Alexander in opdracht van & samenwerking met Save the Children. In dit onderzoek worden verschillende jongeren […]
Lees meerWorkshops
Nieuwe kennis, contacten en inspiratie? Stichting Alexander verzorgt workshops om professionals uit het jeugdveld kennis te laten maken met onze methoden voor participatief jeugdonderzoek. Ben je jeugdonderzoeker, leraar, docent, jongerenwerker, jeugdhulpverlener of beleidsmaker? Werk je met of voor kinderen of […]
Lees meerAgency Arrangeren 2022
In het onderzoek Agency Arrangeren wordt onderzocht welke elementen binnen Amsterdamse initiatieven jongeren in maatschappelijke achterstand ondersteunt om ‘change-makers’ te zijn in hun eigen leven. Het moet kennis opleveren voor jongeren, ouders, professionals en beleidsmakers om beter te kunnen handelen […]
Lees meerPAR in het hoger beroepsonderwijs
PAR in het hbo is een nieuw maatschappelijke diensttijd project. Hbo studenten doen als MDT Participatief Actie Onderzoek (PAR: Participative Action Research) over een vraagstelling en met een doelgroep naar hun eigen keuze, passend bij de eigen interesse en expertisegebied. […]
Lees meerStudiekeuzeprocessen op het vmbo
Stichting Alexander voert momenteel een onderzoek uit naar studiekeuzeprocessen van jongeren op het VMBO afkomstig uit gezinnen met een migratieachtergrond. Projectdoelstelling Door de overwegingen, percepties en gevoelens van jongeren met een migratieachtergrond in kaart te brengen hoopt het Nationaal Regieorgaan […]
Lees meerWat doet de coronacrisis met kinderen en jongeren?
Stichting Alexander werkt actief mee aan een tweejarig onderzoek naar het effect van de COVID-19 restricties op de mentale gezondheid en het welbevinden van jeugd (8-18 jaar). Projectdoelstelling Experts maken zich zorgen over de psychische gevolgen van de coronapandemie voor […]
Lees meerLerend Evalueren met GeestKracht
Projectdoelstelling Gezamenlijk met het Trimbos-instituut voeren wij gedurende de looptijd van het programma GeestKracht een evaluatieonderzoek uit, waarbij we onderzoeken of het programma middels deze projecten en activiteiten doet en bereikt wat het beoogt. Met onze bevindingen willen we alle […]
Lees meerMaatschappelijke Diensttijd (MDt)
MDt: een periode voor jongeren om iets te doen voor zichzelf en voor hun omgeving. Wij dragen bij aan diverse projecten MDt, maar dan wel voor, door en met jongeren. Hoe en waar doen we dat allemaal? Lees dan verder […]
Lees meerJeugdparticipatie en ecologische pedagogiek
In 4 sessies hebben we gezamenlijk gewerkt aan de doorontwikkeling van de kwaliteit van de HBO-opleiding Ecologische Pedagogiek en de beroepspraktijk van docenten en studenten op het gebied van jeugdparticipatie en participatief onderzoek. Studenten die in het jeugdveld werken, ontwierpen […]
Lees meer