Een zomershotje participatie: ga het nieuwe seizoen in met nieuwe kennis, contacten en inspiratie.
Begin juli organiseert Stichting Alexander voor de 2e keer een Summer School van vier workshops. Deze workshops zijn er om professionals uit het jeugdveld kennis te laten maken met onze methoden om jongeren actief te betrekken bij beleid, onderzoek en praktijk. Dit doen we al 30 jaar en we delen onze kennis graag! Werk je met of voor kinderen of jongeren? Ben je onderzoeker, docent, jongerenwerker, jeugdhulpverlener of beleidsmaker? Bekijk dan de workshops.
Vorig jaar waren de reacties positief:
“Fijne afwisseling qua werkvormen en daardoor goede energie.“
“Het enthousiasme en passie waarmee de sessie begeleid werd, de opbouw waarin ook veel ruimte was voor wat verdieping (o.a. met de risico’s en kansen van de ladder) en de aandacht voor praktische tools (o.a. welke vragen je kan gebruiken, werkvormen, etc.).“
“Een aanrader voor iedereen die met kinderen werkt en met behulp van deze mooie methode wilt werken aan burgerschapsontwikkeling en jeugdparticipatie.“
Elke workshop heeft een andere focus, maar de kern van alle workshops is het versterken van participatie van jeugd in onderzoek, beleid en/of praktijk. We zetten participatieve methoden in om samen na te denken en uit te wisselen. Je leert dus ook van de ervaringen van andere deelnemers met vergelijkbare interesses.
Elke workshop combineert:
- kennis: theorie en concepten
- houding: bejegening, ambitie, wens
- tools: hoe geef je het concreet vorm
Er wordt een online omgeving in Miro gemaakt, zodat deelnemers elkaar kunnen blijven inspireren met bronnen, tips, lessen, inspiratie, ervaringen en actieplannen. De workshops zijn los van elkaar te volgen, maar je kan er ook meerdere doen. Heb je interesse in een in company workshop? Neem dan even contact met ons op.
Workshops
1. Jeugdparticipatie in onderzoek
Met: Geeske Strating
Datum: dinsdag 4 juli
Deze workshop gaat over het actief betrekken van jongeren bij onderzoek via participatief jeugdonderzoek (PJO). Met PJO draag je niet alleen bij aan educatie, kennis en invloed van jongeren, maar zorg je als onderzoeker ook voor een beter inzicht in hun perspectieven, én voor onderzoeksresultaten en handelingsperspectieven die beter aansluiten op de leefwereld van jongeren. In de workshop verkennen we wat PJO betekent voor je rol als onderzoeker en facilitator van een onderzoeksproces: wat vraagt PJO van je qua visie, houding en capaciteiten? En hoe kan je participatie van jongeren vormgeven binnen jouw onderzoekspraktijk? Ook leer je naast een aantal basisprincipes voor PJO, met welke methodische en ethische principes je rekening dient te houden.
Je leert voorbeelden kennen zoals:
- een jongerenadviesgroep als constante in een langlopend onderzoek
- trainen en begeleiden van jongeren als co-onderzoeker
- verschillende vormen voor continue reflectie met de doelgroep op inhoud, vorm en resultaten van onderzoek
Doelgroep: onderzoekers (zowel praktijkgericht als wetenschappelijk) en professionals die participatief jeugdonderzoek willen inzetten.
2. Kinderonderzoeksgroep
Met: Margriet van Wetering-Wiersma
Datum: donderdag 6 juli
Elena (11 jaar): “Ik zou het vooral doen omdat het interessant is en je leert er veel van. Je mag zelf een onderwerp kiezen waar je het over wil hebben, maar het moet wel over een kinderrecht gaan”.
Deze workshop gaat over de Kinderonderzoeksgroep. De Kinderonderzoeksgroep is een praktische afgebakende methode waarin kinderen (9-12 jaar) zelf onderzoek doen naar een kinderrecht dat zij zelf uitkiezen. De Kinderonderzoeksgroep maakt gebruik van een onderzoeksladder die de kinderen in 10 sessies doorlopen. Aan bod komt: leren over kinderrechten, onderzoeksvraag bedenken, onderzoekje opzetten en uitvoeren en onderzoeksvraag beantwoorden. Aan het einde van het project presenteren de kinderonderzoekers hun onderzoeken voor een publiek van familie, vrienden, directeuren en de wethouder. Binnen de Kinderonderzoeksgroep is veel ruimte voor eigen initiatief en creativiteit.
Doelgroep: iedereen die rechtstreeks met kinderen (9-12 jaar) werkt in het onderwijs of bij voorzieningen in een buurt (juffen en meesters, kinderwerkers, jongerenwerkers)
Let op: tijdens de workshop krijg je onze nieuwe Toolkit Kinderonderzoeksgroep.
3. Creatieve methodes voor inclusieve jeugdparticipatie
Met: Tarik Pehlivan
Datum: maandag 10 juli
Deze workshop gaat over creatieve methodes om inclusieve jeugdparticipatie mee vorm te geven. Het is belangrijk om werkzame methodes in te zetten als je met een groep aan de slag gaat. Van alleen zitten en praten wordt (bijna) niemand blij. Hoe creëer je echte uitwisseling en zorg je voor een inclusieve en veilige omgeving? In deze workshop delen we door ons veelgebruikte methodes die je kan inzetten om met een groep:
- een onderwerp te analyseren om zo tot gedeeld begrip en oplossingen en adviezen te komen (zoals werken met cases, problem trees, story telling, open space, etc.)
- groepsprocessen vorm te geven (informed consent, veiligheid, groepsdynamiek)
Altijd staat centraal: form follows function. Welke methode je wanneer inzet is dus afhankelijk van het doel ervan.
Doelgroep: professionals die rechtstreeks met groepen jongeren werken, zoals jongerenwerkers, jeugdhulpverleners, MDT professionals, docenten, etc. Ook interessant voor gemeentelijke beleidsmedewerkers die jeugdparticipatie willen versterken.
4. Creatieve methodes voor online jeugdparticipatie via Teams/Miro
Met: Laura Redeker
Datum: dinsdag 11 juli online
Deze workshop gaat over het gebruik van Teams/Miro om online jeugdparticipatie mee vorm te geven. Sinds Corona hebben wij zeer veel ervaring opgedaan met het vormgeven van online sessies (brainstorms, focusgroepen, adviesgroepen, etc.) via Teams/Miro. Van alleen zitten en plenair praten wordt (bijna) niemand blij. Hoe creëer je echte uitwisseling met groepen jongeren en zorg je voor een inclusieve en veilige omgeving online? In deze workshop delen we onze ervaringen met sessies in Miro. We zien toegevoegde waarde en gebruiken dit nog steeds zeer regelmatig.
We gaan in op door ons veelgebruikte methodes die je kan inzetten om met een groep in Teams/Miro:
- een onderwerp te analyseren om zo tot gedeeld begrip en oplossingen en adviezen te komen (zoals werken met cases, problem trees, story telling, open space, etc.)
- groepsprocessen vorm te geven (informed consent, veiligheid, groepsdynamiek)
- wat maakt online anders dan offline
Doelgroep: professionals die rechtstreeks met groepen jongeren werken, zoals jongerenwerkers, jeugdhulpverleners, MDT professionals, docenten, etc. Ook interessant voor gemeentelijke beleidsmedewerkers die jeugdparticipatie willen versterken.
Praktische informatie
- Data: 4, 6, 10 en 11* juli
- Tijd: 13.00 – 17.00
- Locatie: Herenmarkt 93 a, 1013 EC, Amsterdam
- Aantal deelnemers: 5 tot 7
- Kosten: €250,- per persoon per workshop
*11 juli is online.
Heb je vragen? Neem dan contact op met Ivet Pieper (pieper@st-alexander.nl) of Geeske Strating (strating@st-alexander.nl). Mochten de data helemaal niet uitkomen maar je wel interesse hebben, dan valt er misschien wel wat te schuiven. Neem vooral even contact op.