UNICEF Nederland wil graag dat alle gemeenten kindvriendelijk zijn. In het Child Friendly Cities Initiative Nederland ontwikkelt UNICEF tools voor gemeenten, de Child Friendly Checklist. Met behulp van de Child Friendly Checklist kunnen gemeenten over de domeinen heen zien in welke mate beleid en uitvoering kindvriendelijk is. Zo wordt helder op welke terreinen de gemeente het goed doet en waar kansen voor verbetering liggen. De resultaten uit de Child Friendly Checklist bieden aanknopingspunten om samen met partners een leer- en verbeter cyclus te starten en/of te voeden. Onderdeel van de Checklist is een vragenlijst voor kinderen en jongeren. Deze vragenlijst kunnen gemeenten gebruiken om de mening en ervaringen van kinderen en jongeren op te halen. Deze vragenlijst moeten worden doorontwikkeld zodat deze goed aansluit bij de behoefte, de ontwikkelingsfase en het kennisniveau van kinderen en jongeren.
Projectdoelstelling
Het doel van deze opdracht is om perspectieven, suggesties en adviezen van kinderen en jongeren ten aanzien van de door te ontwikkelen Vragenlijst Childfriendly Checklist op te halen, en met hun input vervolgens 2 definitieve vragenlijsten te ontwikkelen (8-12 en 12-18).
Urgentie
Vragenlijsten kunnen een mooi middel zijn om de mening en ervaring van kinderen en jongeren in kaart te brengen, zodat er kwantitatief inzicht komt waar wat mee gedaan kan worden. Het is belangrijk dat kinderen en jongeren de vragen goed begrijpen, dat zij de vragen relevant vinden en dat de vragenlijst voor hen prettig is in het gebruik. Want als dat niet zo is, dan weet je ook niet of je wel meet wat je denkt te meten. Soms zijn vragenlijsten veel te lang en raffelen respondenten de laatste vragen af, soms zijn vragen voor meerdere uitleg vatbaar en soms zijn vragen gewoon niet te begrijpen. Juist het samen ontwikkelen met de doelgroep is dan van belang.
Strategie
Het ophalen van perspectieven en suggesties kan goed gedaan worden middels focusgroepen met vooraf geselecteerde doelgroepen: bij een focusgroep wordt gedurende ongeveer één tot anderhalf uur met 8 tot 12 deelnemers gepraat en samengewerkt aan de hand van een leidraad, onder leiding van een gespreksleider. Focusgroepen zijn geschikt om te achterhalen welke meningen, opvattingen en waarden er binnen bepaalde groepen bestaan over een probleem, vraag- of ontwikkelstuk. Een belangrijk kenmerk van focusgroepen is dat respondenten direct op elkaar kunnen reageren waardoor ketens van associaties, persoonlijke ervaringen, normen en waarden ontstaan: het onderwerp wordt in de breedte afgetast. We zetten in onze focusgroepen gespreksmethoden in die passen bij de doelgroep en die het voor verschillende type deelnemers mogelijk maakt op een veilige wijze hun mening te delen. Vaak met interactieve en visuele componenten, waarin individueel, kleine groepjes en plenaire activiteiten elkaar afwisselen.
We voeren vier tot zes focusgroepen uit, die we via scholen werven. Om het aantrekkelijker te maken voor scholen om mee te doen, verzorgt UNICEF een workshop over kinderrechten.
Opdrachtgever
Opdrachtgever UNICEF Nederland
Looptijd
2024
Meer weten?
Neem voor meer informatie contact op met Geeske Strating (strating@st-alexander.nl)