Hoe maak je de fysieke schoolomgeving zodat deze niet leidt tot uitsluiting en eenzaamheid?
Building 4 Belonging heet het NWO-project van Carolien Rieffe voor onderzoek naar eenzaamheid. ‘Het is een multidiciplinair onderzoek met een niet-conventionele aanpak,’ aldus Rieffe. Stichting Alexander maakt deel uit van het consortium en zal een specifiek onderdeel verzorgen: participatieve video met jongeren
Projectdoelstelling
Ontwikkelingspsycholoog Carolien Rieffe vertelt over de sterke focus op architectuur en een grote rol voor computer science in het onderzoek. ‘Het doel is het mentale welzijn en de social belonging van leerlingen op hun middelbare school meetbaar te maken op het moment zelf met smart watches, en vervolgens te verbeteren. Hierbij ligt onze focus op leerlingen met autisme, al zijn verbeteringen in de sociale en fysieke ruimte op basis van deze nieuwe kennis goed voor heel veel leerlingen.”
Urgentie
‘De leerlingen met autisme vormen een belangrijke bron van informatie hoe naar het probleem van eenzaamheid te kijken. Vaak is de schoolomgeving voor hen onprettig, te druk, te lawaaierig, net als voor veel andere leerlingen. Dat kan leiden tot slechte concentratie, vermoeidheid, en stress, of zelfs schooluitval met als gevolg sociale isolatie.’
“De uitkomsten van dit project kunnen ingrijpende veranderingen teweegbrengen op het gebied van onderwijs, gezondheid en sociale integratie, empowering van leerlingen met speciale behoeften’, aldus Rieffe.
Strategie
Het project Building 4 Belonging richt zich op eenzaamheid onder leerlingen met speciale behoeften; een vaak onzichtbaar probleem. Met de ontwikkeling van een smart monitoringsysteem kunnen scholen eenzaamheid in realtime meten in de context waarin dit optreedt; en vervolgens interventiedoelen identificeren en testen. Ons unieke co-design betrekt experts, docenten, beleidsmakers en leerlingen (autistisch en allistisch). Samen met de doelgroepen ontwerpen we tools voor scholen om kansengelijkheid te versterken, eenzaamheid te verminderen en een sense of belonging te bevorderen. De uitkomsten van dit project kunnen ingrijpende veranderingen teweegbrengen op het gebied van onderwijs, gezondheid en sociale integratie, empowering van leerlingen met speciale behoeften.
Stichting Alexander draagt bij aan het onderzoek met het inzetten van methodes voor participatie van leerlingen, zoals participatieve video. Tijdens een eerdere samenwerking tussen Carolien Rieffe en Ivet Pieper is participatieve video als methode uitgetest en aangepast om goed te werken met kinderen en jongeren in het VSO. Zie onze toolkit: https://st-alexander.nl/wp-content/uploads/2020/11/toolkit-participatieve-video-vso-1-01-2.pdf. De ervaringen waren toen heel positief.
Opdrachtgevers & partners
Opdrachtgever: UTwente
Samenwerkingspartners onder meer: UTwente, Universiteit Leiden, LUMC, VU, NVA, Samenwerkingsverband VO Amsterdam, TU Delft
Looptijd
2024 t/m 2028
Meer weten?
Meer weten? Neem voor meer informatie contact op met Ivet Pieper (pieper@st-alexander.nl)