GEWoon: Gelijkwaardig, Eigen en Wijs

In de jeugdhulp krijgen jongeren met ervaring steeds meer een plek. Maar de definitie van ervaringsdeskundigheid lijkt in deze opkomende beweging nog vaak onduidelijk. Dit onderzoek levert nieuwe inzichten op over ervaringsdeskundigheid binnen de jeugdhulp. Kaders en werkzame elementen worden gedefinieerd vanuit het perspectief van ervaringsdeskundigen zelf.

Projectdoelstelling

Dit onderzoek levert nieuwe inzichten op over ervaringsdeskundigheid binnen de jeugdhulp. Kaders en werkzame elementen worden gedefinieerd vanuit het perspectief van ervaringsdeskundigen zelf. In het onderzoek staan twee vragen centraal.

  • Wat is volgens ervaringsdeskundige jongeren de definitie van ervaringsdeskundigheid?
  • Wat is de plek die ervaringsdeskundigheid binnen de jeugdhulp op dit moment krijgt?

Urgentie

In de jeugdhulp krijgen jongeren met ervaring steeds meer een plek. Maar de definitie van ervaringsdeskundigheid lijkt in deze opkomende beweging nog vaak onduidelijk. Daarnaast lijken ervaringsdeskundigen soms meer voor de vorm dan om inhoud gevraagd te worden. Hoog tijd dus om dit met ervaringsdeskundige jongeren te onderzoeken.

Strategie

Jongeren staan in dit onderzoek vanaf de start aan het roer. Zij ontwikkelen het onderzoeksplan en zijn betrokken tot aan de implementatie. Jongeren voeren het onderzoek uit, bedenken aanbevelingen en producten ter implementatie.

Er zijn ook organisaties die met jongeren werken betrokken, zoals: jeugdhulporganisaties, cliƫntorganisaties, onderzoeksbureaus en gemeenten. Enerzijds om data op te halen, anderzijds om het onderzoek te laten landen in het veld. Daarnaast is er een kernteam gevormd, met leden van ExpEx, Stichting Alexander en het Nederlands Jeugd instituut (NJi).

Opdrachtgever & partners

Opdrachtgever: Nederlands Jeugd Instituut
Partner: ExpEx

Looptijd

2019 – heden

Meer weten?

Neem voor meer informatie over GEWoon contact op met Ivet Pieper (pieper@st-alexander).