IJsselsteinse kinderen denken mee over gelijke kansen in het onderwijs

18 kinderen van zes verschillende basisscholen hebben in het voorjaar deelgenomen aan inspirerende bijeenkomsten in de raadzaal van het gemeentehuis in IJsselstein. Onder begeleiding van de gemeente en Stichting Alexander hebben de kinderen hun visie gedeeld over gelijkheid en ongelijkheid op school.

Projectdoelstelling

Inzicht in de belevingswereld van kinderen: Voor het verbeteren van het onderwijsbeleid en het creëren van een omgeving waarin elk kind gelijke kansen krijgt is de mening van kinderen van onschatbare waarde. Dit vinden de kinderen ook. Tijdens de verschillende werkvormen en opdrachten is input van de kinderen opgehaald. De volgende quote werd door veel kinderen onderschreven:

“Vraag vaker naar onze mening, wij hebben ook goede ideeën en meningen over dingen.”

Urgentie

Gemeente IJsselstein staat in 2024 voor een belangrijke opdracht, namelijk het maken van een nieuw onderwijskansenbeleid. Samen met onderwijspartners zijn de eerste stappen hierin al gezet. De volgende stap is om in gesprek te gaan met kinderen en jongeren. Want waar denken zij aan als het gaat om gelijke kansen? En hoe kan dat er praktisch uit zien op school? Daarnaast gaat het ook over (extra) ondersteuning op school en welke behoeften kinderen daarin hebben.  

Strategie

Stichting Alexander adviseert en ondersteunt de gemeente in het vormgeven van jeugdbetrokkenheid bij het onderwijskansenbeleid. 

In sessies van twee uur zijn vier belangrijke thema’s behandeld: gelijke kansen op school, een passende school, hulp van ouders, en de overgang naar de middelbare school.

Opdrachtgever

Opdrachtgever Gemeente IJsselstein

Looptijd

2024

Meer weten?

Neem voor meer informatie contact op met Nikki van de Klundert (klundert@st-alexander.nl