Terugblik op een zomershotje participatie

“Een aanrader voor iedereen die met kinderen werkt en met behulp van deze mooie methode wilt werken aan burgerschapsontwikkeling en jeugdparticipatie.“

In de laatste week van augustus organiseerde Stichting Alexander een Summer School waarin twee workshops werden gegeven: Kinderonderzoeksgroep en Jongeren Onderzoeks- en Adviesteam. Professionals uit het jeugdveld konden hierdoor kennismaken met onze methoden voor participatief jeugdonderzoek. Er werd hard gewerkt, uitgewisseld en gereflecteerd.

Kinderonderzoeksgroep

De Kinderonderzoeksgroep is een praktische afgebakende methode waarin kinderen (9-12 jaar) zelf onderzoek doen naar een kinderrecht dat zij zelf uitkiezen. Aan de start werd geïnventariseerd welke leervragen de deelnemers hadden, waarbij aan het eind van de workshop werd gekeken of die beantwoord waren. De workshop combineerde het uitleggen van wat deze methode inhield en het ervaren van verschillende interactieve werkvormen die toegepast kunnen worden bij de Kinderonderzoeksgroep. De deelnemers leerden o.a. over het ontstaan van de methode, kinderrechten en de onderzoeksladder die kinderen doorlopen bij deze methode, maar daarnaast was er ook veel ruimte voor vragen, verdieping en interactie.

Jongeren onderzoeks- en Adviesteam

Jongeren die zelf onderzoek doen naar een onderwerp dat belangrijk voor ze is. In deze workshop maakten de deelnemers kennis met de methode Jongeren Onderzoeks- en Advies team (JOAT). Met deze methode leren jongeren de verschillende stappen van onderzoek doen, zoals de onderzoeksvragen bedenken, kiezen van de juiste onderzoeksmethode en zelf data verzamelen. Aan het eind presenteren de jongeren hun bevindingen. Iedere stap werd uitgebreid in deze workshop besproken, waarbij de deelnemers telkens met elkaar konden reflecteren en interacteren over als ze zelf een JOAT aan het begeleiden zouden zijn.

De feedback was positief:

Fijne afwisseling qua werkvormen en daardoor goede energie.

Het enthousiasme en passie waarmee de sessie begeleid werd, de opbouw waarin ook veel ruimte was voor wat verdieping (o.a. met de risico’s en kansen van de ladder) en de aandacht voor praktische tools (o.a. welke vragen je kan gebruiken, werkvormen, etc.).

De voornaamste tip was om een iets minder vol programma te doen, en daar gaan we naar luisteren. Ook is er behoefte aan een uitwerking van de methodes in een handboek. Dat is ook een ambitie van ons.

Ben je ook benieuwd naar deze methoden of andere waar Stichting Alexander regelmatig mee werkt? Bekijk dan de workshops die Stichting Alexander aanbiedt.