Elke vier jaar brengt de GGD-GHOR de gezondheid, het welzijn en de leefstijl van Nederlandse middelbare scholieren in kaart door middel van de Gezondheidsmonitor Jeugd. Stichting Alexander voert een verdiepend onderzoek uit om de resultaten van de Gezondheidsmonitor Jeugd te […]
Actueel - Participatief onderzoek
‘Building 4 Belonging’
Hoe maak je de fysieke schoolomgeving zodat deze niet leidt tot uitsluiting en eenzaamheid? Building 4 Belonging heet het NWO-project van Carolien Rieffe voor onderzoek naar eenzaamheid. ‘Het is een multidiciplinair onderzoek met een niet-conventionele aanpak,’ aldus Rieffe. Stichting Alexander […]
Racisme en discriminatie in Amsterdam
Elke twee jaar vindt er een kinderrechtenscan plaats in opdracht van de Kinderombudsman om te kijken tot in hoeverre de kinderrechten worden nageleefd in de gemeente Amsterdam. In deze kinderrechtenscan wordt er gekeken naar de ervaringen van kinderen met racisme […]
Child Friendly Cities Checklist voor kinderen en jongeren
UNICEF Nederland wil graag dat alle gemeenten kindvriendelijk zijn. In het Child Friendly Cities Initiative Nederland ontwikkelt UNICEF tools voor gemeenten, de Child Friendly Checklist. Met behulp van de Child Friendly Checklist kunnen gemeenten over de domeinen heen zien in […]
Als je vroegtijdig schoolverlaat.
In Amsterdam verlaten jaarlijks ongeveer 1200 jongeren voortijdig school. Het Jongerenpunt van de Gemeente Amsterdam heeft de taak om deze jongeren op te sporen, een passend aanbod te doen en hen te begeleiden naar school, werk, of hulpverlening. Echter, slechts […]
Verbetering van Cliëntenparticipatie bij Jeugdteam Zaanstad
Om te komen tot een vorm van cliëntenparticipatie die past bij de organisatie én bij de cliënten wordt in stapjes toegewerkt naar een plan voor cliëntenparticipatie. De input van cliënten, medewerkers en management staat centraal: wat vinden zij belangrijk, welke […]