Actueel - Participatief onderzoek

Als je vroegtijdig school verlaat

Als Amsterdamse jongeren voortijdig school verlaten, kunnen zij door het Jongerenpunt Amsterdam begeleid worden (terug) naar school of passend werk. De gemeente Amsterdam heeft Stichting Alexander gevraagd te onderzoeken hoe het Jongerenpunt voortijd schoolverlaters beter kan bereiken en begeleiden. Projectdoelstelling […]

Toolkit inclusieve jongerenparticipatie

Het gesprek over inclusie, diversiteit en gelijkwaardigheid is volop gaande in de media, bij organisaties en onder jongeren. Maar waar hebben we het dan over, en hoe verhoudt zich dat tot participatie? In opdracht van het European Year of Youth […]

Jongerenparticipatie in klimaatbeleid

Hoe staat het ervoor met invloed en inspraak van jongeren in het klimaatbeleid in Nederland? Deze vraag is onderzocht door Stichting Alexander in opdracht van & in samenwerking met Save the Children. In dit onderzoek zijn verschillende jongeren en (jongeren)organisaties […]

Workshops

Nieuwe kennis, contacten en inspiratie? Stichting Alexander verzorgt workshops om professionals uit het jeugdveld kennis te laten maken met onze methoden voor participatief jeugdonderzoek. Ben je jeugdonderzoeker, leraar, docent, jongerenwerker, jeugdhulpverlener of beleidsmaker? Werk je met of voor kinderen of […]

Agency Arrangeren 2022

In het onderzoek Agency Arrangeren wordt onderzocht welke elementen binnen Amsterdamse initiatieven jongeren in maatschappelijke achterstand ondersteunt om ‘change-makers’ te zijn in hun eigen leven. Het moet kennis opleveren voor jongeren, ouders, professionals en beleidsmakers om beter te kunnen handelen […]

PAR in het hoger beroepsonderwijs

PAR in het hbo is een nieuw maatschappelijke diensttijd project. Hbo studenten doen als MDT Participatief Actie Onderzoek (PAR: Participative Action Research) over een vraagstelling en met een doelgroep naar hun eigen keuze, passend bij de eigen interesse en expertisegebied. […]