Actueel - Participatief onderzoek

Agency Arrangeren 2022

In het onderzoek Agency Arrangeren wordt onderzocht welke elementen binnen Amsterdamse initiatieven jongeren in maatschappelijke achterstand ondersteunt om ‘change-makers’ te zijn in hun eigen leven. Het moet kennis opleveren voor jongeren, ouders, professionals en beleidsmakers om beter te kunnen handelen […]

PAR in het hoger beroepsonderwijs

PAR in het hbo is een nieuw maatschappelijke diensttijd project. Hbo studenten doen als MDT Participatief Actie Onderzoek (PAR: Participative Action Research) over een vraagstelling en met een doelgroep naar hun eigen keuze, passend bij de eigen interesse en expertisegebied. […]

Studiekeuzeprocessen op het vmbo

Stichting Alexander heeft onderzoek gedaan naar studiekeuzeprocessen van jongeren op het VMBO afkomstig uit gezinnen met een migratieachtergrond. Projectdoelstelling Door de overwegingen, percepties en gevoelens van jongeren met een migratieachtergrond in kaart te brengen hoopt het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) […]

Wat doet de coronacrisis met kinderen en jongeren?

Stichting Alexander werkt actief mee aan een tweejarig onderzoek naar het effect van de COVID-19 restricties op de mentale gezondheid en het welbevinden van jeugd (8-18 jaar). Projectdoelstelling Experts maken zich zorgen over de psychische gevolgen van de coronapandemie voor […]

Lerend Evalueren met GeestKracht

Projectdoelstelling Gezamenlijk met het Trimbos-instituut voeren wij gedurende de looptijd van het programma GeestKracht een evaluatieonderzoek uit, waarbij we onderzoeken of het programma middels deze projecten en activiteiten doet en bereikt wat het beoogt. Met onze bevindingen willen we alle […]

Maatschappelijke Diensttijd (MDt)

MDt: een periode voor jongeren om iets te doen voor zichzelf en voor hun omgeving. Wij dragen bij aan diverse projecten MDt, maar dan wel voor, door en met jongeren. Hoe en waar doen we dat allemaal? Lees dan verder […]