Binnen participatief jeugdonderzoek is het belangrijk om jongeren van begin tot eind mee te nemen in het onderzoeksproces. Als senior projectleider en onderzoeker heeft Geeske Strating al 23 jaar ervaring met participatief jeugdonderzoek bij Stichting Alexander. Wat houdt dit dan […]
Actueel
Hoe bevorder je veranderkracht bij jongeren?
In het project ‘Agency arrangeren; hoe dan?’ namen onderzoekers van Stichting Alexander, het Verwey-Jonker Instituut, de Hogeschool van Amsterdam, en de Universiteit van Amsterdam verschillende praktijkorganisaties onder de loep: wat doen zij om de veranderkracht van jongeren te bevorderen? De […]
De blik van jongeren op jeugdparticipatie
Jeugdparticipatie: een begrip dat steeds vaker opduikt en in de loop der jaren meer aandacht heeft gekregen. Maar wat betekent jeugdparticipatie nou eigenlijk voor de jongeren zelf? Wat zien zij goed gaan en wat kan beter? Welke adviezen hebben zij […]
Ethiek binnen jeugdparticipatie: Wat is het en hoe doe je dat?
Ethiek en jeugdparticipatie gaan hand in hand. Maar wat houdt ethiek eigenlijk in? Waarom is dit belangrijk en hoe houd je hier rekening mee wanneer je kinderen en jongeren betrekt bij onderzoek? Hierover ben ik (Julia, stagiaire bij Stichting Alexander) […]
Jubileum: 30 jaar Stichting Alexander
Het is feest bij Stichting Alexander, want dit jaar vieren we ons 30-jarig bestaan! In oktober 1993 werd onze organisatie opgericht door de visionaire Jan Laurens Hazekamp. Zijn doel was niet alleen over jongeren te praten, maar vooral met hen […]
Podcast: samenwerken, jeugdparticipatie en impact
Wil je weten hoe Ivet Pieper (directeur van Stichting Alexander) en Alan Bredenhorst van 125Procent aankijken tegen jeugdparticipatie, samenwerken voor impact en gewoon twee heel gedreven mensen horen vertellen over de missie en praktijk van hun organisaties? 28 minuten, oortjes in en lekker wandelen […]