Actueel - Trainen en coachen

Kunstonderwijs maak je samen

Kunstonderwijs is een rijke oefenplaats om eigen verlangens te verkennen en te onderzoeken hoe daar mee om te gaan. Door leerlingen verantwoordelijkheid te geven voor de totstandkoming van onderwijs, inclusief de daarbij behorende keuzes, versterken we deze oefenplaats. In opdracht […]

PAR in het hoger beroepsonderwijs

PAR in het hbo is een nieuw maatschappelijke diensttijd project. Hbo studenten doen als MDT Participatief Actie Onderzoek (PAR: Participative Action Research) over een vraagstelling en met een doelgroep naar hun eigen keuze, passend bij de eigen interesse en expertisegebied. […]

Wat doet de coronacrisis met kinderen en jongeren?

Stichting Alexander werkt actief mee aan een tweejarig onderzoek naar het effect van de COVID-19 restricties op de mentale gezondheid en het welbevinden van jeugd (8-18 jaar). Projectdoelstelling Experts maken zich zorgen over de psychische gevolgen van de coronapandemie voor […]

Maatschappelijke Diensttijd (MDt)

MDt: een periode voor jongeren om iets te doen voor zichzelf en voor hun omgeving. Wij dragen bij aan diverse projecten MDt, maar dan wel voor, door en met jongeren. Hoe en waar doen we dat allemaal? Lees dan verder […]

Jeugdparticipatie en ecologische pedagogiek

In 4 sessies hebben we gezamenlijk gewerkt aan de doorontwikkeling van de kwaliteit van de HBO-opleiding Ecologische Pedagogiek en de beroepspraktijk van docenten en studenten op het gebied van jeugdparticipatie en participatief onderzoek. Studenten die in het jeugdveld werken, ontwierpen […]