18 kinderen van zes verschillende basisscholen hebben in het voorjaar deelgenomen aan inspirerende bijeenkomsten in de raadzaal van het gemeentehuis in IJsselstein. Onder begeleiding van de gemeente en Stichting Alexander hebben de kinderen hun visie gedeeld over gelijkheid en ongelijkheid […]
Actueel - Trainen en coachen
Onderzoek naar uitgaansgelegenheden voor jongeren in Weesp
In 2021 constateerde de voormalige gemeenteraad van Weesp dat er onvoldoende uitgaansmogelijkheden zijn voor jongeren in Weesp. Als reactie hierop heeft de Weesper Vereniging voorgesteld om onderzoek uit te voeren naar de ervaringen en wensen met betrekking tot uitgaan, waarbij […]
Internationale PhD’ers en jeugd co-creëren om tieners in steden meer te laten bewegen.
Hoe kunnen we jongeren in stedelijke gebieden meer in beweging krijgen? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat tieners gezond opgroeien in steden? PhD-studenten uit verschillende landen gaan deze uitdagingen aan in het YoPA-project. Via co-creatie en participatie streven ze naar […]
Kunstonderwijs maak je samen
Kunstonderwijs is een rijke oefenplaats om eigen verlangens te verkennen en te onderzoeken hoe daar mee om te gaan. Door leerlingen verantwoordelijkheid te geven voor de totstandkoming van onderwijs, inclusief de daarbij behorende keuzes, versterken we deze oefenplaats. In opdracht […]
PAR in het hoger beroepsonderwijs
PAR in het hbo is een nieuw maatschappelijke diensttijd project. Hbo studenten doen als MDT Participatief Actie Onderzoek (PAR: Participative Action Research) over een vraagstelling en met een doelgroep naar hun eigen keuze, passend bij de eigen interesse en expertisegebied. […]
Wat doet de coronacrisis met kinderen en jongeren?
Stichting Alexander werkt actief mee aan een tweejarig onderzoek naar het effect van de COVID-19 restricties op de mentale gezondheid en het welbevinden van jeugd (8-18 jaar). Projectdoelstelling Experts maken zich zorgen over de psychische gevolgen van de coronapandemie voor […]