In het tweede deel van ons onderzoek, gebaseerd op inzichten uit het eerste jaar, verkennen we hoe we het bevorderen van agency (zelfbeschikking) concreet kunnen integreren in benaderingen, werkwijzen en activiteiten van interdisciplinaire initiatieven gericht op kwetsbare jongeren tussen 12 […]
Actueel - Kwalitatief onderzoek
Als je vroegtijdig school verlaat
Als Amsterdamse jongeren voortijdig school verlaten, kunnen zij door het Jongerenpunt Amsterdam begeleid worden (terug) naar school of passend werk. De gemeente Amsterdam heeft Stichting Alexander gevraagd te onderzoeken hoe het Jongerenpunt voortijd schoolverlaters beter kan bereiken en begeleiden. Projectdoelstelling […]
Informatie en steun bij passend onderwijs
Aan welke informatie en steun hebben leerlingen eigenlijk behoefte als zij te maken krijgen met passend onderwijs? Om een steun- en informatiepunt te kunnen ontwikkelen dat aansluit op wat leerlingen zelf willen en nodig hebben doet Stichting Alexander onderzoek naar […]
GGD Corona Gezondheidsmonitor Jongvolwassenen
In 2022 hebben bijna 70.000 jongvolwassenen in de leeftijd van 16 tot en met 25 jaar de vragenlijst van de Corona Gezondheidsmonitor Jongvolwassenen 2022 ingevuld. De resultaten van de monitor maken duidelijk dat de mentale gezondheid van deze doelgroep aandacht […]
Toolkit inclusieve jongerenparticipatie
Het gesprek over inclusie, diversiteit en gelijkwaardigheid is volop gaande in de media, bij organisaties en onder jongeren. Maar waar hebben we het dan over, en hoe verhoudt zich dat tot participatie? In opdracht van het European Year of Youth […]
Jongerenparticipatie in klimaatbeleid
Hoe staat het ervoor met invloed en inspraak van jongeren in het klimaatbeleid in Nederland? Deze vraag is onderzocht door Stichting Alexander in opdracht van & in samenwerking met Save the Children. In dit onderzoek zijn verschillende jongeren en (jongeren)organisaties […]