Elk jaar voeren we zo’n 40 projecten uit, van klein tot groot. Sinds 1993 zijn dat er meer dan 1000, in alle jeugddomeinen, in alle hoeken van Nederland, en soms daarbuiten. Hieronder vind je een selectie, het zijn enkele treffende voorbeelden van (participatief) onderzoek, trainen/coaching van professionals, het begeleiden van (participatie)processen of een combinatie hiervan. Heb je vragen hierover of zoek je andere voorbeelden, neem gerust contact met ons op.
In gesprek over gezondheid & welzijn: jeugdmonitor GGD
Elke vier jaar brengt de GGD-GHOR de gezondheid, het welzijn en de leefstijl van Nederlandse middelbare scholieren in kaart door middel van de Gezondheidsmonitor Jeugd. Stichting Alexander voert een verdiepend onderzoek uit om de resultaten van de Gezondheidsmonitor Jeugd te […]
Lees meer‘Building 4 Belonging’
Hoe maak je de fysieke schoolomgeving zodat deze niet leidt tot uitsluiting en eenzaamheid? Building 4 Belonging heet het NWO-project van Carolien Rieffe voor onderzoek naar eenzaamheid. ‘Het is een multidiciplinair onderzoek met een niet-conventionele aanpak,’ aldus Rieffe. Stichting Alexander […]
Lees meerRacisme en discriminatie in Amsterdam
Elke twee jaar vindt er een kinderrechtenscan plaats in opdracht van de Kinderombudsman om te kijken tot in hoeverre de kinderrechten worden nageleefd in de gemeente Amsterdam. In deze kinderrechtenscan wordt er gekeken naar de ervaringen van kinderen met racisme […]
Lees meerChild Friendly Cities Checklist voor kinderen en jongeren
UNICEF Nederland wil graag dat alle gemeenten kindvriendelijk zijn. In het Child Friendly Cities Initiative Nederland ontwikkelt UNICEF tools voor gemeenten, de Child Friendly Checklist. Met behulp van de Child Friendly Checklist kunnen gemeenten over de domeinen heen zien in […]
Lees meerIJsselsteinse kinderen denken mee over gelijke kansen in het onderwijs
18 kinderen van zes verschillende basisscholen hebben in het voorjaar deelgenomen aan inspirerende bijeenkomsten in de raadzaal van het gemeentehuis in IJsselstein. Onder begeleiding van de gemeente en Stichting Alexander hebben de kinderen hun visie gedeeld over gelijkheid en ongelijkheid […]
Lees meerOnderzoek naar uitgaansgelegenheden voor jongeren in Weesp
In 2021 constateerde de voormalige gemeenteraad van Weesp dat er onvoldoende uitgaansmogelijkheden zijn voor jongeren in Weesp. Als reactie hierop heeft de Weesper Vereniging voorgesteld om onderzoek uit te voeren naar de ervaringen en wensen met betrekking tot uitgaan, waarbij […]
Lees meerAls je vroegtijdig schoolverlaat.
In Amsterdam verlaten jaarlijks ongeveer 1200 jongeren voortijdig school. Het Jongerenpunt van de Gemeente Amsterdam heeft de taak om deze jongeren op te sporen, een passend aanbod te doen en hen te begeleiden naar school, werk, of hulpverlening. Echter, slechts […]
Lees meerVerbetering van Cliëntenparticipatie bij Jeugdteam Zaanstad
Om te komen tot een vorm van cliëntenparticipatie die past bij de organisatie én bij de cliënten wordt in stapjes toegewerkt naar een plan voor cliëntenparticipatie. De input van cliënten, medewerkers en management staat centraal: wat vinden zij belangrijk, welke […]
Lees meerAdvies van jongeren aan GGD Gezondheidsmonitor Jeugd
De Gezondheidsmonitor Jeugd geeft inzicht in de gezondheid, welzijn en leefstijl van middelbare scholieren. GGD GHOR Nederland wil de Gezondheidsmonitor Jeugd beter afstemmen op de doelgroep, met name door jongeren te betrekken bij de inhoud, opzet, communicatie en uitvoering van […]
Lees meerDoen wat werkt voor kinderen in de jeugdhulp
Het Doing What Works for Children consortium is opgericht als een multidisciplinair samenwerkingsverband om de Jeugdzorg in Nederland te verbeteren. Het consortium brengt verschillende organisaties en experts samen en richt zich op het ondersteunen van professionals in de Jeugdzorg om […]
Lees meerJeugdplatform doet onderzoek
Jeugdplatform Amsterdam (JPA) is een adviesorgaan voor gemeente Amsterdam dat gevraagd en ongevraagd advies geeft over jeugdhulp en passend onderwijs. Het bestaat o.a. uit een adviesgroep van jongeren en ouders die ervaring heeft met het jeugdstelsel. JPA is partner in […]
Lees meerVersterking van Jongerenbetrokkenheid in de ontwikkeling van de Richtlijn Toekomstgericht Werken
Het Verwey-Jonker Instituut, in samenwerking met het NJi en andere partners, ontwikkelt de Richtlijn Toekomstgericht Werken. In dit project is Stichting Alexander gevraagd om jongerenbetrokkenheid te organiseren, met als doel het perspectief van jongeren met ervaringskennis in te brengen en […]
Lees meer