Elk jaar voeren we zo’n 40 projecten uit, van klein tot groot. Sinds 1993 zijn dat er meer dan 1000, in alle jeugddomeinen, in alle hoeken van Nederland, en soms daarbuiten. Hieronder vind je een selectie, het zijn enkele treffende voorbeelden van (participatief) onderzoek, trainen/coaching van professionals, het begeleiden van (participatie)processen of een combinatie hiervan. Heb je vragen hierover of zoek je andere voorbeelden, neem gerust contact met ons op.
Een Jongerenpanel voor inclusieve studiekeuze en gelijke kansen in stages
Stichting Alexander is door de ministeries SZW en OCW gevraagd om gedurende drie jaar een landelijk jongerenpanel op te zetten en te begeleiden. Dit panel geeft jongeren inspraak op het gebied van studiekeuze en stagediscriminatie. Projectdoelstelling Het doel is om […]
Lees meerBevorderen van agency onder jongeren 2023 – vervolgonderzoek
In het tweede deel van ons onderzoek, gebaseerd op inzichten uit het eerste jaar, verkennen we hoe we het bevorderen van agency (zelfbeschikking) concreet kunnen integreren in benaderingen, werkwijzen en activiteiten van interdisciplinaire initiatieven gericht op kwetsbare jongeren tussen 12 […]
Lees meerInternationale PhD’ers en jeugd co-creëren om tieners in steden meer te laten bewegen.
Hoe kunnen we jongeren in stedelijke gebieden meer in beweging krijgen? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat tieners gezond opgroeien in steden? PhD-studenten uit verschillende landen gaan deze uitdagingen aan in het YoPA-project. Via co-creatie en participatie streven ze naar […]
Lees meerCure4Life: verbetering van toegankelijkheid moderne gentherapie
Cure4Life is een samenwerkingsverband, gesubsidieerd door de Nationale Wetenschapsagenda van NWO, bestaande uit universiteiten, hogescholen, patiëntenorganisaties, bedrijven en zorgverzekeraars, met als doel levensreddende gentherapie beschikbaar maken voor zoveel mogelijk patiënten. Het wordt uitgevoerd in nauwe samenwerking met verschillende stakeholders: patiënten, […]
Lees meerAls je vroegtijdig school verlaat
Als Amsterdamse jongeren voortijdig school verlaten, kunnen zij door het Jongerenpunt Amsterdam begeleid worden (terug) naar school of passend werk. De gemeente Amsterdam heeft Stichting Alexander gevraagd te onderzoeken hoe het Jongerenpunt voortijd schoolverlaters beter kan bereiken en begeleiden. Projectdoelstelling […]
Lees meerInformatie en steun bij passend onderwijs
Aan welke informatie en steun hebben leerlingen eigenlijk behoefte als zij te maken krijgen met passend onderwijs? Om een steun- en informatiepunt te kunnen ontwikkelen dat aansluit op wat leerlingen zelf willen en nodig hebben doet Stichting Alexander onderzoek naar […]
Lees meerGGD Corona Gezondheidsmonitor Jongvolwassenen
In 2022 hebben bijna 70.000 jongvolwassenen in de leeftijd van 16 tot en met 25 jaar de vragenlijst van de Corona Gezondheidsmonitor Jongvolwassenen 2022 ingevuld. De resultaten van de monitor maken duidelijk dat de mentale gezondheid van deze doelgroep aandacht […]
Lees meerToolkit inclusieve jongerenparticipatie
Het gesprek over inclusie, diversiteit en gelijkwaardigheid is volop gaande in de media, bij organisaties en onder jongeren. Maar waar hebben we het dan over, en hoe verhoudt zich dat tot participatie? In opdracht van het European Year of Youth […]
Lees meerKunstonderwijs maak je samen
Kunstonderwijs is een rijke oefenplaats om eigen verlangens te verkennen en te onderzoeken hoe daar mee om te gaan. Door leerlingen verantwoordelijkheid te geven voor de totstandkoming van onderwijs, inclusief de daarbij behorende keuzes, versterken we deze oefenplaats. In opdracht […]
Lees meerJongerenparticipatie in klimaatbeleid
Hoe staat het ervoor met invloed en inspraak van jongeren in het klimaatbeleid in Nederland? Deze vraag is onderzocht door Stichting Alexander in opdracht van & in samenwerking met Save the Children. In dit onderzoek zijn verschillende jongeren en (jongeren)organisaties […]
Lees meerWorkshops
Nieuwe kennis, contacten en inspiratie? Stichting Alexander verzorgt workshops om professionals uit het jeugdveld kennis te laten maken met onze methoden voor participatief jeugdonderzoek. Ben je jeugdonderzoeker, leraar, docent, jongerenwerker, jeugdhulpverlener of beleidsmaker? Werk je met of voor kinderen of […]
Lees meerAgency Arrangeren 2022
In het onderzoek Agency Arrangeren wordt onderzocht welke elementen binnen Amsterdamse initiatieven jongeren in maatschappelijke achterstand ondersteunt om ‘change-makers’ te zijn in hun eigen leven. Het moet kennis opleveren voor jongeren, ouders, professionals en beleidsmakers om beter te kunnen handelen […]
Lees meer