Elk jaar voeren we zo’n 40 projecten uit, van klein tot groot. Sinds 1993 zijn dat er meer dan 1000, in alle jeugddomeinen, in alle hoeken van Nederland, en soms daarbuiten. Hieronder vind je een selectie, het zijn enkele treffende voorbeelden van (participatief) onderzoek, trainen/coaching van professionals, het begeleiden van (participatie)processen of een combinatie hiervan. Heb je vragen hierover of zoek je andere voorbeelden, neem gerust contact met ons op.
Families & Food
Met dit onderzoek wordt geprobeerd inzicht te krijgen in op welke manier de voedselomgeving invloed heeft op de keuzes die gezinnen uit Amsterdam Zuidoost maken als het gaat om (on)gezond eten. In samenwerking met het stadsdeel kunnen op basis van […]
Lees meerCliëntinspectie Jeugdhulp
Goede jeugdhulp maak je samen. Om goede jeugdhulp te bieden, is in dialoog komen én blijven met jeugdigen en ouders over hun perspectieven op goede jeugdhulp onmisbaar. De Cliëntinspectie Jeugdhulp is een methode waarin onderzoek en cliëntenparticipatie in de jeugdhulp […]
Lees meerJeugdplatform Amsterdam
De tijd dat hulp werd bedacht in ivoren torens is voorbij. Hulp wordt ontwikkeld met kennis en ervaring van ouders en jongeren, beleidsmakers, professionals en onderzoekers gezamenlijk. De missie van Jeugdplatform Amsterdam is de jeugdhulp en het passend onderwijs in […]
Lees meerKinder Onderzoeks Groep (KOG)
Kinderen leren, doen en ervaren alle facetten van onderzoek doen. Ze kiezen een eigen thema, bedenken eigen vragen, gaan zelf op pad om data te verzamelen en presenteren hun uitkomsten. Een unieke inkijk in het perspectief van kinderen binnen de […]
Lees meerJongerenonderzoeks- en Adviesteams (JOAT)
Wil je weten hoe jongeren hun buurt ervaren? Laat ze zelf onderzoek doen met de methode Jongerenonderzoeks- en Adviesteams (JOAT). In Rotterdam zijn drie jongerenteams in hun wijk op onderzoek uit gegaan. Het vertrekpunt waar vanuit jongeren zelf onderwerpen kiezen […]
Lees meerTussen Kunst en Kids
Basisschoolkinderen zijn mede-eigenaar van kunstonderwijs op hun school. In twee pilots hebben kinderen in drie workshops nagedacht over het kunstonderwijs op hun school. Zij gingen van vrijelijk associëren over kunst, dromen over alles wat mogelijk is, naar concrete ideeën voor […]
Lees meer