Elk jaar voeren we zo’n 40 projecten uit, van klein tot groot. Sinds 1993 zijn dat er meer dan 1000, in alle jeugddomeinen, in alle hoeken van Nederland, en soms daarbuiten. Hieronder vind je een selectie, het zijn enkele treffende voorbeelden van (participatief) onderzoek, trainen/coaching van professionals, het begeleiden van (participatie)processen of een combinatie hiervan. Heb je vragen hierover of zoek je andere voorbeelden, neem gerust contact met ons op.
PAR in het hoger beroepsonderwijs
PAR in het hbo is een nieuw maatschappelijke diensttijd project. Hbo studenten doen als MDT Participatief Actie Onderzoek (PAR: Participative Action Research) over een vraagstelling en met een doelgroep naar hun eigen keuze, passend bij de eigen interesse en expertisegebied. […]
Lees meerStudiekeuzeprocessen op het vmbo
Stichting Alexander heeft onderzoek gedaan naar studiekeuzeprocessen van jongeren op het VMBO afkomstig uit gezinnen met een migratieachtergrond. Projectdoelstelling Door de overwegingen, percepties en gevoelens van jongeren met een migratieachtergrond in kaart te brengen hoopt het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) […]
Lees meerWat doet de coronacrisis met kinderen en jongeren?
Stichting Alexander werkt actief mee aan een tweejarig onderzoek naar het effect van de COVID-19 restricties op de mentale gezondheid en het welbevinden van jeugd (8-18 jaar). Projectdoelstelling Experts maken zich zorgen over de psychische gevolgen van de coronapandemie voor […]
Lees meerLerend Evalueren met GeestKracht
Projectdoelstelling Gezamenlijk met het Trimbos-instituut voeren wij gedurende de looptijd van het programma GeestKracht een evaluatieonderzoek uit, waarbij we onderzoeken of het programma middels deze projecten en activiteiten doet en bereikt wat het beoogt. Met onze bevindingen willen we alle […]
Lees meerMaatschappelijke Diensttijd (MDt)
MDt: een periode voor jongeren om iets te doen voor zichzelf en voor hun omgeving. Wij dragen bij aan diverse projecten MDt, maar dan wel voor, door en met jongeren. Hoe en waar doen we dat allemaal? Lees dan verder […]
Lees meerJeugdparticipatie en ecologische pedagogiek
In 4 sessies hebben we gezamenlijk gewerkt aan de doorontwikkeling van de kwaliteit van de HBO-opleiding Ecologische Pedagogiek en de beroepspraktijk van docenten en studenten op het gebied van jeugdparticipatie en participatief onderzoek. Studenten die in het jeugdveld werken, ontwierpen […]
Lees meerEvaluatie Jeugdwet
Cliënten zijn ‘eindgebruikers’ van de Jeugdwet. In een evaluatie van de Jeugdwet kan hun perspectief daarom niet ontbreken. Door middel van dit onderzoek willen we er achter komen welke ervaringen cliënten hebben met de uitvoering van de Jeugdwet en van […]
Lees meerHerijking ouderschap
Wet- en regelgeving over ouderschap in Nederland is met name gebaseerd op de klassieke gezinsvorm, terwijl heel veel mensen allang hun levens organiseren in niet-klassieke gezinsvormen. Met dit onderzoek wordt de Staatscommissie Herijking Ouderschap geïnformeerd over de kijk van kinderen […]
Lees meerPlein 16-27
Beleidsmakers, praktijkprofessionals, ervaringsdeskundige jongeren, onderzoekers en opleidingen ontwikkelen kennis over jongeren op weg naar volwassenheid, maar deze kennis vindt nog niet altijd zijn weg naar de opleidingen voor toekomstige jeugdprofessionals. Plein 16-27 maakt actuele kennis over de ondersteuning van deze jongeren […]
Lees meerParticipatie in de wijk
De dagelijkse leefwereld van kinderen en jongeren speelt zich voornamelijk op buurt- en wijkniveau af. Wij zetten ons al jaren in om participatie van kinderen en jongeren te versterken daar waar het ertoe doet, over onderwerpen die voor henzelf van […]
Lees meerLeernetwerk Over mij = met mij!
Met het leernetwerk Over mij = met mij! willen we een stevige impuls geven aan belangenbehartiging van jongeren met een beperking in gemeenten in Noord-Holland. Het doel is een groep jongeren en volwassenen in staat te stellen zich samen in […]
Lees meerGeluk onder druk?
Met het onderzoek Geluk onder druk? wordt onderzocht hoe het staat met het mentaal welzijn/welbevinden van tieners en jongeren in Nederland. Met het antwoord op deze vragen gaat UNICEF Nederland bepalen welke strategie en activiteiten nodig zijn om dit thema […]
Lees meer